trešdiena, 2011. gada 15. jūnijs

Zini likumus, kas regulē e - komerciju. Tas palīdz izvairīties no sodiem!

Foto: Wikimedia Commons  /  Jorg Hempel
  1. Interneta veikala izstrādē (attiecas arī uz interneta mājas lapu izveidošanu) tiek izmantotas noteiktas programmas. Piemēram, ar programmu Microsoft Office SharePoint Designer tu vari izveidot interneta mājas lapu. Šo Microsoft programmu aizsargā autortiesības un to nedrīkst nelegāli izmantot.    
  2. Tu savā interneta veikalā tirgo grāmatas, mūzikas ierakstus, filmas un videospēles. Lai ieinteresētu pircējus nopirkt grāmatu vai kādu mūzikas ierakstu vai filmu, tad tu ļauj pircējam savā interneta veikalā izlasīt kādu grāmatas fragmentu, noklausīties mūzikas fragmentu vai dod iespēju pircējam noskatīties kādu nelielu filmas fragmentu. Tomēr tev ir jāzina, ka arī šie fragmenti var būt aizsargāti ar autortiesībām.
  3. Tu savā interneta veikalā vai interneta mājas lapā ievieto attēlus (Lasi rindkopu, kas sākas "Bezmaksas attēli un video ..."), kas nepieder tev. Arī šinī gadījumā tev ir jāzina, ka šie attēli var būt aizsargāti ar autortiesībām.
  4. Ja tu izveido internetā savu blogu un tajā publicē savas pārdomas, savus ceļojuma aprakstus, savas izdomātas receptes, savas fotogrāfijas utt., tad tas ir tavs īpašums, kas tiek aizsargāts ar autortiesībām. 
  5. Ja tu izveido savu interneta veikalu, tad tev ir jāzina, ka interneta veikala saturs (teksts, grafika, uzņēmuma logo, pogu ikonas, attēli utt.) ir tava interneta veikala īpašums, ko aizsargā autortiesības.
  6. Savukārt interneta veikala vai interneta mājas lapas īpašnieks savā interneta vietnē var publicēt savas interneta mājas lapas vai interneta veikala lietošanas noteikumus, kuros ir iekļauta autortiesību atruna. Autortiesību atrunu piemēri (Tikai un vienīgi piemēri. Lai būtu juridiski pareizi noformulēts, tad padoms ir jāprasa juristam): 
  • "Portāla apmeklētājiem atļauts izmantot portāla informāciju nekomerciāliem mērķiem, iepriekš saskaņojot to ar portālu". 
  • "Jebkuru publicēto materiālu publicēšana, kopēšana ir aizliegta bez rakstiskas atļaujas". 
  • "Aizliegts bez SIA X Veikala atļaujas izmantot un izplatīt tā interneta mājas lapā publicētos tekstus citās interneta mājas lapās". 
  • "Pārpublicēšanas un citēšanas gadījumā atsauce uz blogu Manas Izpriecas obligāta". 

  • Patērētāju tiesību aizsardzības likums. Šis likums ir pieņemts, lai dotu iespēju patērētājam (tas, kas iegādājas preces vai pakalpojumus savām privātajām vajadzībām) aizsargāt savas likumīgās tiesības, slēdzot līgumu ar preču ražotāju, preču pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju. Likumā ir teikts, kad patērētāja tiesības ir pārkāptas:
  1. Ja nav ievērota patērētāja izvēles brīvība.
  2. Ja līguma noteikumi ir netaisnīgi.
  3. Ja nav iespējams saņemt pilnu informāciju par preci vai pakalpojumu.
  4. Ja nav iespējams saņemt pilnu informāciju par preces vai pakalpojuma cenu.
  5. Ja patērētājam pārdota līguma noteikumiem neatbilstoša prece.  
  6. Ja patērētājam sniegts līguma noteikumiem neatbilstošs pakalpojums.
  7. Ja samaksa par pirkumu nav noteikta pareizi.
  8. Ja līgumsaistības nav pienācīgi izpildītas.
  9. Ja patērētājam nav dotas tiesības atteikties no preces vai pakalpojuma.
  10. Ja patērētājam nav dotas tiesības atcelt noslēgtu līgumu.
  11. Ja patērētājam nav dotas tiesības grozīt noslēgta līguma nosacījumus.
  12. Ja patērētājam nav izsniegts darījumu apliecinošs dokuments u.c.. 
  • !!! Interneta veikala īpašniekiem svarīgs ir Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 10. pants, kurā iet runa par Distances līgumu. Distances līgums ir vienošanās starp patērētāju un pārdevēju par pārdevēja preču un pakalpojumu piedāvājumu ar interneta starpniecību. Kādai informācijai ir jābūt Distances līgumā nosaka MK noteikumi Nr. 207 "Noteikumi par distances līgumu"
  • Slēdzot Distances līgumu ar patērētāju interneta veikala īpašniekiem ir jāņem vērā arī tas, kas ir rakstīts Negodīgas komercprakses aizlieguma likumā. Negodīgas komercprakses aizlieguma likums ir pieņemts, lai aizliegtu preču ražotājiem, preču pārdevējiem un pakalpojumu sniedzējiem izmantot negodīgu (agresīvu, maldinošu) uzvedību  attiecībā pret patērētājiem.  

  1. Kad pircējs un pārdevējs vienlaicīgi nesatiekas.
  2. Pārdevējs pakalpojumu sniedz par maksu izmantojot elektroniskas datu apstrādes iekārtas.
  3. Distances pakalpojumu sniedz pēc pircēja individuāla pieprasījuma. 
  4. Distances pakalpojumu attiecina gan uz preču un pakalpojumu elektronisko tirdzniecību, gan uz komerciālu paziņojumu sūtīšanu u.c. 
  • Kāpēc tik svarīgs ir šis Informācijas sabiedrības pakalpojumu likums? Tāpēc, ka šis likums ļauj Latvijas interneta veikala īpašniekam brīvi sniegt elektroniskās tirdzniecības pakalpojumus Eiropas Ekonomikas zonas valstīs (tās ir visas Eiropas Savienības valstis un vēl pāris valstis Eiropā). 
!!! Lasi informāciju, kas tev var noderēt:
  1. Raksts: Distances pirkums un pircēja tiesības
  2. Raksts: Kurā brīdī pircējs kļūst preces īpašnieks.
  3. Raksts: E - komercija - iespējas biznesa idejām.
  4. Raksts: Norēķinu drošība elektroniskajā vidē.
  5. Ar ko nodarbojas Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) lasi rakstāCīnīties pret negodīgu komercpraksi vai meklēt divus santīmus?.
  6. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) savā mājas lapā ir ievietojis vērtīgu informāciju interneta veikalu īpašniekiem un ne tikai: Informācija uzņēmējiem par e - komerciju un Informācija uzņēmējiem par distances tirdzniecību.    
  7. Ekonomikas ministrijas sagatavotais materiāls par E - komerciju.                                

      Nākamais raksts būs par faksiem, telefoniem, telefonu numuriem.. 



      Nav komentāru: