trešdiena, 2011. gada 22. jūnijs

Kā rodas biznesa ideja?

Foto: Wikimedia Commons / Katonams

Ja grib gudri runāt un izteikties, tad saka biznesa ideja. Bet, ja runā vienkāršā un saprotamā valodā, tad saka prece vai pakalpojums, ko uzņēmējs piedāvā pircējam

Meklējot atbildes uz jautājumu, kādai ir jābūt biznesa idejai (precei vai pakalpojumam) atradu trīs atziņas, kas manuprāt ļoti precīzi pasaka, ka:
  1. Cilvēks pērk tikai tādu preci vai pakalpojumu, kas atrisina viņa problēmas vai rada patīkamus pārdzīvojumus
  2. Par savas problēmas atrisināšanu cilvēks ir gatavs maksāt naudu.
  3. Ja uzņēmējs ar savu biznesa ideju (preci vai pakalpojumu) vēlas uzlabot pircēja dzīvi un tas viņam arī izdodas, tad uzņēmējam būs gan pietiekami daudz naudas, lai apmaksātu savus rēķinus, gan arī veiksmīgs bizness. (to teica Richard Branson).   
Protams tagad es varētu turpināt gari, plaši un vispārīgi rakstīt par biznesa idejām un sniegt gudrus padomus. Tomēr man liekas, ka labāk būtu, ja es minētu reālas problēmas ar ko cilvēki saskārās un, kā uzņēmēji tās atrisināja vai mēģināja atrisināt un cik veiksmīgi vai gluži pretēji neveiksmīgi viņiem tas sanāca. Piemēri būs gan par ārzemju, gan par latviešu uzņēmējiem.

  • 20. gadsimta 70. gados Lielbritānijā panki un hipiji ienīda tradicionālās mūzikas ierakstu kompānijas, jo uzskatījā, kā tās viņus aplaupa. Tāpat ierakstu studijās valdīja pārāk lietišķa gaisotne, kas līdzinājās biroja atmosfērai, bet tā mūziķus nomāca un kaitināja. Un vēl, pankiem un hipijiem uz ierakstu studijām bija jānēsā līdzi savi smagie mūzikas instrumenti un aparatūra. Tad Ričardam Brensonam (Richard Branson) radās ideja izveidot savu mūzikas ierakstu studiju (par viņa biznesa gaitām: Richard Branson). Viņa mūzikas ierakstu studija bija pilnīgs pretstats tā laika Londonas ierakstu studijām, jo tajā bija visi nepieciešamie mūzikas instrumenti un nebija ne kripatiņas no lietišķuma. Brensons uzskatīja, ka viņa ierakstu studija būs vieta, kur cilvēki satiksies, strādās un izklaidēsies. Jaunajiem mūziķiem Ričarda Brensona ideja iepatikās un viņi viņā saskatīja cilvēku, kas cīnās par alternatīvās mūzikas tiesībām. 
  • Diviem uzņēmīgiem jauniem cilvēkiem Latvijā radās ideja mācību materiālus (tekstus, attēlus un video), ko uzņēmēji izmanto, lai skolotu savus darbiniekus, pārveidot kā e - lekcijas (viss raksts: E - apmācību kursu veidotāji tuvojas jaunā uzņēmēja ideālajam tēlam), kuras pēc tam uzņēmuma darbinieki var lasīt savā datorā sev ērtā laikā un vietā. E - lekcijas ietaupa uzņēmumam naudu, jo tam vairs nav jāorganizē klātienes semināri un apmācības. E - lekcijas ietaupa arī darbinieka naudu, jo tam nav jātērē savs laiks un nauda, lai dotos uz semināriem un apmācībām. Viens no jaunajiem uzņēmējiem pirms tam bija strādājis personāla atlases jomā, bet otrs finanšu un konsultāciju jomā. 
  • Agrāk nelielu spāņu zemnieku saimniecību ekoloģiski tīrie produkti (augļi, dārzeņi, olas, gaļa u.c.) pa tiešo nenonāca pie pircējiem, jo pa vidu bija daudzi starpnieki. Starpnieku procenti palielināja produktu cenu un mazināja to konkurenci. Tad zemniekiem radās ideja, izveidot savu saimniecību interneta mājas lapas, kurās ir visa informācija par to, ko audzē un piedāvā saimniecība. Tagad pircēji internetā izvēlas, ko gribētu iegādāties no zemnieka saimniecības un pēc tam zemnieks viņiem to piegādā. Ir pircēji, kas internetā izvēlas, ko gribētu iegādāties un nākamajā dienā dodas paši tam pakaļ, ja zemnieku saimniecība atrodas līdzās. Vēl kāds pakalpojums, ko sniedz zemnieki, proti, tie savā interneta mājas lapā atbild uz pircēju jautājumiem un dod padomus kā labāk pagatavot produktus. Zemnieku ieguvums, ka tie vairāk nopelna. Pircēju ieguvums, ka tie ietaupa naudu, jo augļi, dārzeņi, olas, gaļa u.c. produkti ir lētāki un nav jātērē laiks, lai dotos uz tirgu vai veikalu. Viss raksts par spāņu zemniekiem: Spāņu zemnieki cenšas iztikt bez starpniekiem. Spāņu zemnieku mājas lapa: Aforavila
  • Andrim Pudānam radās ideja piedāvāt cilvēkiem (tiesa tikai Rīgā un tās apkārtnē par nelielu samaksu), lai tie uztic savu tikko izmazgāto veļu profesionālām gludinātājām (tagad piedāvā arī veļas mazgāšanu un apģērbu ķīmisko tīrīšanu). Izmazgātai veļai aizbrauc pakaļ un pēc tam izgludinātu piegādā atpakaļ. Uzņēmēja ieguvums - nopelna naudu. Cilvēku ieguvums - ietaupīto laiku var veltīt kaut kam citam daudz svarīgākām. Viss raksts par Andra Pudāna gludināšanas biznesu: Kas vienam ikdienišķs apgrūtinājums, citam var kļūt par biznesu. Veļas gludinātavas mājas lapa, kurā sīki un smalki aprakstīti visi pakalpojumi: http://www.draugiem.lv/tvaikonis.
  • Kādam jauneklim Amerikā radās ideja izveidot interneta mājas lapu (Swapagift.com), kurā piedāvā cilvēkiem pārdot savas nevajadzīgās dāvanu kartes vai gluži pretēji nopirkt sev citu dāvanu karti. Pircēju ieguvums, vai nu nauda par pārdoto dāvanu karti vai nu jaunas dāvanu kartes, kas iepriecina un ir vajadzīga, iegāde. Viss raksts par to: Kā jaunieši kļūst par miljonāriem.
  • Kādam uzņēmumam Latvijā radās ideja izveidot internetā bezmaksas tirdziņu (atverSkapi), kurā ikviens var pārdot gan pilnīgi jaunas, gan lietotas savas mantas. Pārdevējs un pircējs savā starpā vienojas par samaksu un par preces nosūtīšanu un saņemšanu. Pārdevēja ieguvums - tiek vaļā no nevajadzīgām mantām un nopelna naudu, bet pircēja ieguvums, nopērk vajadzīgas mantas par nelielu samaksu.  
  • Uzņēmīgiem cilvēkiem Latvijā radās ideja izveidot  lielāko dažādu mantu īres vietu internetā (Klik un Lieto). Darbības princips - piedāvā cilvēkiem, kam ir lietas, kuras tie ikdienā nelieto, tās izīrēt (nopelnīt naudu) tiem, kuriem tās vajag tikai uz kādu noteiktu laiku (nav jāizdod liela nauda par preces pirkšanu).
  • Un tagad par manu (Annas Liepas) ideju. Mana ideja ir izveidot interneta veikalu. Ko tajā varēs nopirkt un kāds tas būs pagaidām neteikšu. Bet tā kā tas būs neliels interneta veikals, kurš nevarēs sacensties ar populāru zīmolu interneta veikaliem, tad sava veikala izveidē es ņēmu vērā lūk kādu padomu : "... ja vēlies savā interneta veikalā pārdot mājās gatavotu zemeņu ievārījumu (ievārījums ir tikai un vienīgi, kā piemērs, jo tā vietā var būt jebkas), tad vispirms tev ir jāizveido interneta mājas lapa par zemeņu ievārījumu gatavošanu. Šajā interneta lapā tev ir jāpublicē dažādi interesanti raksti par šo tēmu, kā arī padomi, pamācības un personiskā pieredze. Tāda mājas lapa patīk interneta meklēšanas programmām (piemēram, Google) un tikai pēc tam, kad šī mājas lapa kļūst populāra no tās veidot tiešsaisti uz savu interneta veikalu. Tas ir daudz efektīvāk, nekā mēģināt reklamēt savu interneta veikalu vienu pašu". (Padoms ir ņemts no raksta "Kā izveidot interneta veikalu?" un tas ir atrodams www.theonliner.lv )                                                              
    Biznesa idejas (tiesa krievu valodā), kur pasmelties: Result.

    ! Tevi varētu interesēt informācija no mana otrā bloga, kas rakstīta sadaļā Biznesa idejas!, kā arī informācija Kursi, semināri, prezentācijas, tālmācība!.   

    ! Mans nākamai raksts būs par manu personisko pieredzi:
    1. Kā ar Google Blogger bija veidot internetā blogu.
    2. Cik grūti vai tieši pretēji viegli blogā ir rakstīt rakstus, tos publicēt, ievietot attēlus utt.
    3. Kā ir ar bloga drošību, domēniem, SSL sertifikātiem utt.
    4. Kā man gāja ar reģistrēšanos Google AdSense reklāmas programmā un kā bija ar AdSense reklāmas ievietošanu manā blogā.
    5. Par citiem Google piedāvātajiem bezmaksas pakalpojumiem, kurus mēģināju izmantot.
    6. Un visbeidzot, kāpēc tādas norādes, kā "spied šeit" vai "meklē šeit" vai "lasi šeit" nedrīkst ievietot savos internetā publicētajos rakstos.    
       

    4 komentāri:

    Unknown teica...

    > Kā ir ar bloga drošību, domēniem, SSL sertifikātiem utt.

    SSL pirkt ir vajadzīgs tādos gadījumos kad to lietos cilvēks var nopikt sertifikātu pa normālu cenu seit https://www.domenx.ru/cart/ssl/ €10.85 EUR/1 gads

    Unknown teica...

    vai sheit latviski :

    mansdomens.lv.

    Anonīms teica...

    Sveiki paldies par rakstu, ļoti saturošs un interesants. Gribētu ka papildinājumu pateikt ka ir ne valsts finanšu institūcija Cityfinances SIA. Ļoti daudziem vidējiem un maziem uzņēmējiem jau palīdzēja. Pietiek kaut ko minēt, sūti pieteikumu un sāc attīstīt biznesu. Vairāk informācijas mājaslapā www.cityfinances.lv

    Anonymous teica...

    patiesi, es vēlos novērtēt LAPO mikrofinansējumu par to, ka viņš man piešķīra aizdevumu 19 000 eiro apmērā, lai rūpētos par savu slimo bērnu. ja jums ir nepieciešams steidzams aizdevums, izvairieties no viltotu aizdevēju krāpšanās un piesakieties, izmantojot reālu aizdevumu kompānijas e -pastu lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447883183014